Friday, June 29, 2012

den lille sommervesten




Da jeg så denne vesten på Ravelry fikk jeg lyst å lage en til lillepia. Jeg gjorde noen modifikasjoner på mønsteret etter å ha lest kommentarer fra andre på Ravelry, og strikket i vei. Jeg har ofte ikke den største tålmodighet, og tok meg ikke tid til å faktisk måle på modellen min. Da må man tåle å få en liten "smekk på fingrene", i form av at vesten fint kunne vært endel større... Dette får bli den korte sommervesten i år, som går i arv til søskenbarnet. Forhåpentligvis vil den få lengre fartstid der! Og utålmodig som jeg er, så blogger jeg før jeg har tatt bilder av vest på modell (eller det stemmer ikke helt, bildene ligger hjemme på kameraet....). Jeg strikket vesten på rundpinne, istedet for å strikke hver del for seg. Skal legge til flere detaljer på Ravelry etter hvert. Men altså, jeg synes den er kjempesøt! Kanskje jeg skal lage en som er litt større?

Garn: Mitu
Pinner: 4 mm
La opp 110 masker, strikket til vesten målte 18 cm. 
Feling: hver 6. maske, så 3 rader perlestrikk før jeg delte arbeidet i 2. Så 4,5 cm perlestrikk.
Skulderstropp: 10 masker og 5 cm lang.
Mål: 28,5 cm fra oppleggskant til toppen av skuldra (noe som ble litt i korteste laget til jenta mi på 21 måneder)
Hva ville jeg gjort hvis jeg skulle lage en til? Gjøre den lengre (selvsagt!), og strikket skulderstropp over litt flere masker (13 eller 14 masker?), eller flyttet skulderstroppene et par masker inn.


10 comments:

  1. For en nydelig sommervest! Helt herlig med påsydd lapp også :) Og et heldig lite søskenbarn som får arve sånne fine plagg

    ReplyDelete
  2. Så fiiiin! Og den ekstra detaljen med lappen var jo bare prikken over i'en:-)

    ReplyDelete
  3. Den ble helt nydelig! Ga meg inspirasjon til et nytt lite sommerprosjekt, må ha litt annet innimellom hekleteppet....Holder nå på med et lite heklet nett og det fungerer veldig bra på bussen :-)
    Er nå inne i en redesign og garnlager minskning!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så fint å kunne inspirere litt! Denne lille toppen fungerer også bra som et ta-med-prosjekt.

      Delete
  4. Å - den var utrolig fin! Fikk lyst til å lage en sånn!

    ReplyDelete
  5. Veldig søt - og den ser rask ut å strikke. Det liker jeg som heller ikke er så tålmodig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alt jeg strikker er kjapp-strikk, rett og slett fordi jeg ikke strikker så fort... Jeg skal ihvertfall få tatt mål, og skrevet ned de forandringer jeg gjorde i forhold til mønsteret, så kan du og dere andre se hva jeg har gjort Ü

      Delete
  6. KJempefin vest. Kjipt at den ble litt liten da....iallefall når man legger ned litt arbeid i det.
    Du får ha en superfin sommer. Kos deg!

    ReplyDelete
  7. Så skjønn! Og lappen i det stoffet passet utrolig godt til :) Håper du rekker å bruke den på lillepia en liten stund før den arves videre da...

    Nå ble jeg litt forvirret her - var det den vesten du strikkes forrige gang vi møttes? Eller var det strukturmønster-vesten etter Guro&Guro's eget mønster? Fin ble de begge uansett :) Jeg fikk også lyst å strikke ullvester, tror jeg må gjøre det - er jo så kaldt og vått her hjemme jo :-O

    ReplyDelete

Hei! Takk for at du tar deg tid til å kommentere Ü Det blir jeg så glad for!